06-24677265 frouke@spicypepper.nl
Veel mensen die werken aan hun eetbuien – en dus bezig zijn met het verbeteren van hun relatie met eten – lopen er tegenaan dat hun gewicht aan verandering onderhevig is. Dat zorgt er dan vaak voor dat ze weer terug vallen in dieet gedachtes. Ik merk dan ook dat veel mensen die worstelen met eetbuien juist hulp zoeken op basis van hun lichaam. Oftewel ze zijn gedreven door de motivatie om af te vallen.

Wanneer je echter aan de slag gaat met eetbuien met als reden om je lichaam te veranderen, dan zal er uiteindelijk niet zoveel aan je eetbuien veranderen. Je zou ze zelfs erger kunnen maken doordat juist gedrag zoals overmatig bewegen en streng diëten vaak nieuwe eetbuien veroorzaken.

De kern van je eetbuien

Het probleem van eetbuien is echter nooit wat je eet, maar waarom je eet. Wanneer je dus de kern gaat aanpakken en verder kijkt kom je vaak terecht bij thema’s als verveling, onrust en stress.

Onder stress zit vaak perfectionisme, een te hoge lat voor jezelf hebben en jezelf op de tweede plaats zetten. Onder onrust zitten ook vaak emoties die je hebt weggestopt. Die er niet mogen zijn. En onder verveling zit vaak de overtuiging dat je altijd bezig moet zijn, effectief moet zijn. Je kunt je dus voorstellen dat de kern van eetbuien daarom nooit het eten zelf is maar de onderliggende overtuigingen.

Loslaten van eetregels

Wanneer je aan de slag gaat met je eetbuien is het heel belangrijk dat je de eetregels die je hebt loslaat. Je mag voedsel gaan zien puur als voedsel en niet als goed of fout. Het gaat niet om gezond of ongezond of wat je wel of niet mag. Je hebt juist een verknipte relatie met eten door de eetregels die jij hebt bedacht of die een dieet voor jou heeft bepaald.

Je lijf verandert continu

Wanneer je die eetregels loslaat dan mag je ook beseffen dat jouw lichaam daarop gaat reageren. Er verandert iets in je voedselinname en dat heeft nu eenmaal effect op jouw lijf. Je mag dan ook weten dat je gewicht standaard een marge heeft van vier kilo waarin het schommelt. Twee kilo lager tot twee kilo hoger. Je lichaam heeft die marge namelijk nodig om zich aan te passen aan je dagelijkse leven, aan je hormonale fases, aan het weer, enzovoort.

Je lichaam is namelijk altijd aan die verandering onderhevig. Ook op grotere schaal. En de ene heeft dat meer dan de ander, dat ligt ook een stuk vastgelegd in je genen. Jouw gewicht mag dus fluctueren, je hebt er namelijk geen grip op. Dat is aan je lichaam zelf.

Verschillende uitdagingen bij het aanpakken van eetbuien

Wanneer mensen eetbuien los moeten gaan laten komen ze verschillende uitdagingen tegen. De eerste uitdaging is de angst om aan te komen. Dit is echt onderdeel van het eetbuien probleem. Want het is niet alleen de uitdaging om eetbuien los te laten, maar ook het loslaten van je gewicht. Het stoppen met focussen op je gewicht en je lijf. Daar zit ook een stukje lichaamsacceptatie in en ontwikkeling en groei. Het is een heel proces waarin het belangrijk is om de controle over je gewicht los te laten.

De volgende uitdaging is het werken aan de overtuigingen die zitten op het gewicht. Want naast dat er onder eetbuien overtuigingen liggen is dat ook bij het loslaten van je gewicht. Bezig zijn met je gewicht is misschien ook een stukje controle wat je probeert uit te oefenen. Controle die je elders in je leven mist, maar die je dus wel vindt in het bezig zijn met voeding, beweging en gewicht. Je mag echter meer vertrouwen op je lichaam en jezelf meer leren accepteren zoals je nu bent.

Het derde obstakel die je tegenkomt is het zwart wit denken wat je door dieetgedrag jezelf hebt aangeleerd. Je traint je brein met diëten en lijnen om zwart witter te denken. Wanneer je dus je eetbuien loslaat en je gewicht veranderd dan komen daar ook zwart wit gedachtes bij op. Wat vaak gedacht wordt bij het loslaten van eetregels is dat wanneer je dan aankomt dit voor de rest van je leven is. Wat natuurlijk niet waar is, want er zit een heel grijs gebied bij in.

Loslaten van eetregels en het effect op je gewicht

Wanneer je de eetregels loslaat gebeuren er vaak drie verschillende dingen. Of je komt aan, of het gewicht blijft gelijk of je valt af. Dat komt omdat je door een fase gaat terwijl je breekt met de eetregels. En die periode duurt soms twee weken, maar kan ook drie maanden duren.

In die fase ben je enorm bezig met het weer alles eten en het doorbreken van regels dat je vaak echt even in een bunker fase terecht komt. Soms doet dat wat met je lijf en soms doet dat helemaal niks met je lijf. Wat er echter altijd gebeurt is dat het maar een fase is. Er komt namelijk altijd een moment dat je er helemaal klaar mee bent. Dat je lichaam beseft dat er helemaal geen schaarste moment meer gaat komen. Dat je lichaam erop kan vertrouwen dat er altijd eten is. En dat je klaar bent om goed voor jezelf te zorgen.

Je lichaam geeft dit dan ook door doormiddel van gedachtes. Je zult dus ook gaan merken dat jouw gedachtes in die fase heel anders worden. En dat je aan het einde van de fase gedachtes hebt als “ik heb echt behoefte aan voedzaam eten”. Deze fase zal voor iedereen anders zijn en voelen. Want dat heeft ook te maken met hoe lang je last hebt gehad van eetbuien en hoe diepgeworteld je overtuigingen zijn. Maar ook hoe reflectief je zelf bent en hoe hard je eraan werkt. Je hebt er gedeeltelijk invloed op en gedeeltelijk ook niet.

Angst om af te vallen

Je ziet ook soms gebeuren bij het loslaten van eetregels dat mensen afvallen. Dat heeft voor een deel te maken omdat ze dan eetbuien hebben gehad die voortkomen uit het structureel te weinig voeding binnen krijgen. Waardoor je lichaam schreeuwt om energie, wat zich dan weer uit in eetbuien. Laat je die eetregels los en ga je meer eten dan herstelt je lichaam. Je kunt dus gewicht verliezen door meer te eten.

Dit kan echter allerlei negatieve gevoelens en gedachtes oproepen. Dat merk ik ook bij coachees die hard hebben gewerkt aan een gezonde relatie met eten. Vallen ze echter af dan komen er plots weer gedachtes als “hoe lang gaat dit nog duren, houd ik het wel vol?”. Of ze belonen zichzelf omdat ze weer zijn af gevallen. En dan ben je dus weer gefocust op het gewicht. Terwijl dat juist iets is waar je vanaf wilt.

Het zorgt voor een volgende mentale uitdaging. Om, wanneer je relatie met eten geheeld is, ook aan de slag te gaan met het leren accepteren van je lijf zoals het nu is. Want je mag jezelf realiseren dat het gewoon nu zo is. Het is tijdelijk. Of je nu aankomt tijdens het helen van je relatie met eten of afvalt. Het is nu zo. Je lichaam is aan verandering onderhevig. Dat is een feit. Je lichaam hoort nu eenmaal te fluctueren en te veranderen.

Verleg je focus

Focus jezelf daarom niet op je gewicht, haal de focus daar juist vanaf. Concentreer je liever op dat je lekker in je vel zit. Dat je fijne kleding draagt. Focus je op je fitheid, je flexibiliteit en je kracht. Want die focus op afvallen is gedreven door een beloningssysteem in je hersenen. Dit gegeven maakt dat je het kunt loskoppelen van jezelf. Merken dat je afvalt is gebaseerd op het systeem van je oude overtuigingen. En wil je dat eigenlijk wel? Jezelf alleen belonen als je afvalt en jezelf bestraffen wanneer je aankomt? Dat is niet de essentie waarmee je wil leven.

Afvallen zonder dieet? Trap er niet in!

Wat ik aan deze blog nog wil toevoegen zijn de programma’s die ik, nu de zomer nadert, weer veelvuldig voorbij zie komen. Je ziet helaas dat nog veel coaches, gewichtsconsulenten en voedingsadviseurs programma’s aanbieden waarin je zonder dieet kunt afvallen. Dat neigt dan heel erg naar dieetvrij leven, maar toch weer gericht op afvallen. Daar wil ik je graag voor behoeden, voor waarschuwen.

Wil je dat doen, dan moet je dat zeker doen. Bedenk je echter wel dat het je nog steeds in de grip houd op je gewicht. Ik ben van mening dat zolang jij in de greep bent van afvallen, van een getal wat iets over je gewicht zegt, je niet volledig je relatie met eten kunt helen. Want er zijn altijd regels en verwachtingen over eten waarvan jij vindt dat ze impact hebben op je gewicht. Dus je blijft altijd eetregels houden.

Ik denk dat je winst en groei heel erg ligt in het grotere plaatje. In je algemene gezondheid en vitaliteit. En niet alleen je vet gezondheid en je gewicht gezondheid. Denk dus goed na wanneer je dit soort programma’s tegen komt en laat je niet zomaar verleiden. Wees op je hoede dat er in dat soort programma’s altijd veel eet- en weegregels verstopt zijn.

Deel deze blog:

Ben jij, net al ik, ook zo fan van zelfhulp-boeken? Ik heb er heel veel gelezen en heb mijn persoonlijke life-savers voor je in een lijstje gezet. Thema's: eetbuien, zelfliefde en body positivity (lichaamsaccepatie). Hier vind je mijn boekentips!

Worstel jij met eetbuien en kom je er niet helemaal alleen uit? Meld je dan gratis aan voor de besloten Facebookgroep ‘Stop eetbuien en emotie-eten’.

Het is een besloten Facebookgroep, wat betekent dat jouw FB-vrienden NIETS zullen merken van jouw deelname in deze groep! In deze groep krijg je regelmatig tips, trucs en inspiratie om jouw eetbuien aan te pakken.

Tip: vergeet niet om de 3 lidmaatschaps-vragen bij aanmelding in te vullen, zodat je wordt toegelaten.

facebookgroep stop eetbuien en emotie eten
Elke maand de nieuwste blogs in je mailbox?
Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je 1x per maand een email met de nieuwste blogs over eetbuien, zelfliefde en lichaamsacceptatie.