06-24677265 frouke@spicypepper.nl

“Ik ben geen emotie-eter, het is een gewoonte”

Dit is een veelvoorkomende uitspraak van mensen die ik help om van eetbuien af te komen. Zodra deze uitspraak komt, heb ik al meteen allerlei verdiepende vragen. Want het is mijn werk om zo’n uitspraak verder te onderzoeken.

4 soorten eetbuien

Daarvoor is het handig om te weten dat er 4 verschillende type eetbuien zijn:
– Emotionele eetbuien, om jezelf te troosten, belonen of bij stress of verveling.
– Verleidings-eetbuien, wanneer je de verleidingen niet kunt weerstaan.
– Lijngerichte eetbuien, wanneer je aan het lijnen bent en je jezelf bepaalde voedingsmiddelen verbiedt of dat je door te lijnen eigenlijk te weinig hebt gegeten.
– Gewoonte eetbuien, wanneer het totaal onnodig is, maar het meer een gewoonte is. Bij de koffie, in de Ikea, bij de benzinepomp…

Soms zijn de lijntjes tussen deze type eetbuien heel erg dun. Want als je een lijngerichte eetbui hebt, kun je je afvragen waarom je aan het lijnen bent. Als je ontevreden over jezelf bent en vind dat je moet afvallen, dan kan zo’n lijngerichte eetbui een emotionele lading hebben. Of wanneer een emotionele eetbui zo vaak voorkomt dat het eigenlijk een soort gewoonte is geworden. Als je je elke avond in je eentje bij de tv eenzaam voelt en de dus een gewoonte maakt van elke avond snaaien. Dat vraagt dus om verder onderzoek.

Wat zijn nou eigenlijk eetgewoontes

Ontbijt, lunch en avondeten zijn ook gewoontes en die kun je ook beschouwen als eetregels. We hebben een aantal gewoontes in onze levens die ons functioneel dienen. Voor West- Europeanen is het de gewoonte om in de ochtend en middag ‘koud’ te eten en ’s avonds warm. In Nederland is etenstijd gemiddeld rond 18:00 uur. Terwijl dat in mediterrane landen wat later is, omdat dat wordt bepaald door het klimaat. De middagen zijn heet, dus zij houden siësta’s en dat betekent dat er pas na 20:00 uur gedineerd wordt. En er zijn ook landen waar juist in de middag wordt warm gegeten en in de avond iets lichts. Dit zijn overigens niet de gewoontes waar gewoonte-eetbuien over gaan.

Wat zijn gewoonte-eetbuien

Dat zijn gewoontes die jij zelf in je eentje hebt ontwikkeld. Zo heb ik zelf heel lang de gewoonte gehad om elke ochtend take-away cappuccino to go te kopen voordat mijn werkdag startte. Ik deed dat een jaar lang en deze gewoonte kon ik ook vrij makkelijk weer afleren. Een andere gewoonte die ik had was om altijd bij Ikea een broodje hotdog te eten. Ja, altijd! En misschien doe jij dit ook wel met je kids en een soft ijsje bijvoorbeeld. Veel mensen hebben ook de gewoonte om standaard bij de benzinepomp iets lekkers te kopen.

Een nieuwe gewoonte aanleren

’s Avonds snaaien is voor jou gekoppeld aan op de bank zitten en aan gedachteloos televisiekijken en eten. Of dit een gewoonte is, is de vraag. Als je een nieuwe gewoonte er overheen aan zou leren, dan zou dit vrij gemakkelijk kunnen gaan. Je brein heeft zo’n 42 dagen nodig om een nieuwe gewoonte aan te leren. Merk je dat er heel veel weerstand ontstaat ’s avonds en kun je door de onrust toch het snaaien niet laten? Grote kans dat er dan meer achter jouw lekkere trek verborgen zit. Dan heb je vermoedelijk toch te maken met een lijngerichte eetbui of een emotionele eetbui.

Onrust, wiebelende benen of eetgedachten

Terwijl jij dacht het dat jouw snaaibui elke avond een gewoonte was, blijkt het dus toch vaak (in de meeste gevallen) een emotionele eetbui te zijn. Het is dan belangrijk om dat gevoel van onrust, die wiebelende benen of een continue stroom aan eetgedachten verder te onderzoeken. 1-op-1 coaching is hier heel geschikt voor omdat er voor iedereen een persoonlijke oorzaak achter zit.

Soorten emoties

Er zijn 2 soorten emoties: duidelijke emoties en diffuse emoties. Duidelijke emoties zijn bang, boos, blij en bedroefd en alles wat je daar onder kunt schuiven. Dit zijn emoties die redelijk makkelijk te herleiden zijn aan gebeurtenissen. Diffuse emoties zijn wat ingewikkelder: onrust, moeheid en verveling. Deze emoties kun je vaak wat minder herleiden en dit zijn vaak de emoties die bij snaaien in de avond horen. Hoewel dit wat ingewikkeldere emoties zijn, zitten hier juist veel overtuigingen, patronen en valkuilen onder. Deze emoties houden je in een zelfsabotage-modus die wat lastiger is om te doorbreken, omdat je niet goed weet waar het vandaan komt.

In de podcast ‘Snaaien uit gewoonte of door emoties’ ga ik nog wat dieper in op wat voor patronen hier onder liggen. Ben je nieuwsgierig of juist op zoek meer herkenning? Luister dan zeker deze podcast!

 

Deel deze blog:

Ben jij, net al ik, ook zo fan van zelfhulp-boeken? Ik heb er heel veel gelezen en heb mijn persoonlijke life-savers voor je in een lijstje gezet. Thema's: eetbuien, zelfliefde en body positivity (lichaamsaccepatie). Hier vind je mijn boekentips!

Worstel jij met eetbuien en kom je er niet helemaal alleen uit? Meld je dan gratis aan voor de besloten Facebookgroep ‘Stop eetbuien en emotie-eten’.

Het is een besloten Facebookgroep, wat betekent dat jouw FB-vrienden NIETS zullen merken van jouw deelname in deze groep! In deze groep krijg je regelmatig tips, trucs en inspiratie om jouw eetbuien aan te pakken.

Tip: vergeet niet om de 3 lidmaatschaps-vragen bij aanmelding in te vullen, zodat je wordt toegelaten.

facebookgroep stop eetbuien en emotie eten
Elke maand de nieuwste blogs in je mailbox?
Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je 1x per maand een email met de nieuwste blogs over eetbuien, zelfliefde en lichaamsacceptatie.