WOW, het is alweer bijna december. Wat gaat de tijd snel! De winkels liggen al een poosje vol met pepernoten, chocoladeletters, roomboterstaven en marsepeinen muizen. En als Sint en zijn Pieten alweer vertrokken zijn, worden de schappen aangevuld met kerstkransjes en sneeuwbonbons. En de kans is groot dat jij er ook al van gegeten hebt. Want het is zó lastig om al deze verleidingen te weerstaan!
Grof geld
Je wordt er (figuurlijk natuurlijk) mee dood gegooid. En als je kinderen hebt, heb je helemaal dikke pech. Want die willen natuurlijk ook strooigoed en een letter in hun schoen en schuimkransjes in de boom. Tja, het wordt je niet gemakkelijk gemaakt. Expres niet. Want er wordt grof geld verdient met al deze producten. Ik hoef je maar het voorbeeld van een frisdrankmerk (‘Holidays are coming…’) te geven en je hoort de belletjes en je ziet de lichtjes van de truck met de kerstman zo voor je.
De reclames spelen in op je gevoel. Wereldwijd zijn miljoenen onderzoekers en marketeers bezig om miljoenen euro’s en dollars te besteden aan reclames en campagnes, zodat jij de producten koopt waar zijn weer miljarden dollars en euro’s winst mee maken. Neuromarketing heet dat. Neuro betekent ‘brein’ en marketing betekent ‘producten aan de man/vrouw brengen’.
Hersenen
Neuro dus, hoe werkt dat dan in ons brein? Dat zal ik je kort uitleggen. Ons brein bestaat uit 3 delen: Het mensenbrein, het emotionele brein (ook wel zoogdierenbrein genoemd) en het reptielenbrein.
Ieder brein heeft een eigen functie:
Menselijke Brein:
Dit is het grootste gedeelte van je brein, maar absoluut niet altijd het sterkste gedeelte. Het menselijke brein is analytisch, denkt rationeel en praktisch en zorgt vooral voor de logische beredenering. Voor de doordachte keuzes, om het zo maar te zeggen. Als je een strijd hebt tussen je gevoel (ofwel je hart) en je ‘hoofd’, dan is het menselijke brein verantwoordelijk voor de gedachtes in je ‘hoofd’. Het weegt voors en tegens tegen elkaar af en overziet consequenties.
Emotionele Brein:
De naam zegt het eigenlijk al. Dit stuk van je brein is verantwoordelijk voor je emoties. Het verwerkt de informatie door middel van zintuiglijke prikkels. Informatie die in jou hoofd komt doordat je het ziet (ogen), doordat je het ruikt (neus), door dat je het hoort (oren), doordat je het proeft (tong) of doordat je het voelt (je huid). En je emotionele brein hangt er meteen een oordeel aan. De taak van het emotionele brein is namelijk te zorgen voor jouw geluk. Het vergelijkt ervaringen en herinneringen en het registreert dus alles wat jou een fijn gevoel geeft. Je emotionele brein zorgt er voor dat jij graag wil wat jou gelukkig maakt en dat je een afkeer krijgt van wat jou niet gelukkig maakt.
Reptielenbrein:
Dit gedeelte zorgt ervoor dat jij overleeft. Het is egocentrisch en alleen maar bezig met overleven. Het reptielenbrein bedient je vitale functies, zoals je ademhaling. Je hoeft er niet bij na te denken. In noodsituaties zorg je reptielenbrein dat er in je lichaam adrenaline wordt aangemaakt, zodat je snel en scherp kunt reageren als je door een auto bijna van je sokken wordt gereden. Het kan je in noodsituaties laten bevriezen, laten vluchten of laten vechten (dat noemen we fight, flight or freeze).
Kan ik daar iets aan doen?
Het emotionele brein en je reptielenbrein samen, overheersen je menselijke brein. Je kunt dus zeggen dat jouw meeste beslissingen worden gemaakt op basis van emotie en overleving. Je snapt nu wellicht iets beter waarom we al die verleidingen van reclames, displays in de winkels en geurtjes bij de bakker zo lastig kunnen weerstaan. Het ligt niet aan jou! Het ligt aan jouw brein.
Natuurlijk kun je daar iets aan doen. Het feit dat je nu weet dat het meestal je emotionele brein is die reageert, zal je helpen. Want de volgende keer kun je tegen jezelf zeggen: ‘ik luister niet naar mijn emotionele brein, maar ik kies met mijn verstand’. Op deze manier kun je jezelf leren om andere patronen aan te leggen. Maar dit kost tijd. Het reptielenbrein zal je namelijk tegen gaan werken.
Alles wat ‘nieuw’ is voor een reptielenbrein is een bedreiging. Je kunt dus alleen je reptielenbrein slimmer af zijn, door vol te houden. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit gemiddeld 90 dagen kan duren, voordat een nieuw patroon volledig is aangeleerd. Neem er dus ook de tijd voor! Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. In de blog over het ‘olifantenpad‘ leg ik je uit hoe je nieuwe patronen aan kunt leren.
Deel deze blog:
Ter info: sinds september 2022 ben ik gestopt met coaching voor mensen die worstelen met eetbuien, lichaamsacceptatie en intuïtief eten.