06-24677265 frouke@spicypepper.nl
Eetregels zijn vaak veroorzakers voor eetbuien. En dat is dan ook meteen de reden waarom het goed is om jouw eetregels los te laten. Maar dat gaat niet zomaar in een keer. Het is juist goed om dat stap voor stap aan te pakken. In deze blog vertel ik je welke vijf stappen je kunt nemen om die eetregels los te laten.

Wat zijn eetregels?

Voor ik je vertel hoe je die eetregels loslaat is het goed om te weten wat eetregels zijn. Eetregels zijn onder andere gedachtes die je kunt hebben over het wel of niet iets mogen eten. Omdat het goed voor je is, of juist slecht. Bijvoorbeeld dat je bepaalde dingen alleen in het weekend mag eten of drinken. Of dat je met jezelf afspreekt dat je bepaalde voedingsmiddelen helemaal niet meer eet omdat je er dik van wordt. Of dat je juist wel iets mag eten of drinken omdat het gezond voor je is. Dat zijn allemaal eetregels.

Dieetgedachtes

Wanneer je door de jaren heen heel veel diëten hebt geprobeerd en dus heel lang in de dieetmodus hebt gezeten dan heb je dus ook veel eetregels gehanteerd. Bijvoorbeeld bij intermitted fasting dat je slechts een paar uur achter elkaar mag eten en daarna heel lang niet. Dat is een eetregel. Of bij een koolhydraatarm dieet dat je zoveel mogelijk producten met koolhydraten moet vermijden. Ook dat is een eetregel.

Deze eetregels maken jou sterk in de zwart wit gedachten. Het is bij dit soort dingen namelijk alles of niets. Het is goed of fout. Gezond of ongezond. Je mag iets wel of je mag het niet. Oftewel je gaat voor het ene uiterste naar het andere uiterste. En wanneer je daar dan zo intensief voor een lange periode mee bezig bent ga je ook op die manier denken op andere gebieden in je leven. Dus ook wat betreft het loslaten van eetregels. Misschien denk je wel dat je al die eetregels in een keer moet loslaten. En daar ligt de nuance. Want in een keer al je eetregels loslaten is helemaal niet mogelijk.

De vijf stappen voor het loslaten van eetregels

Hoe je eetregels wel los kunt laten op een goede, rustige en verantwoorde manier? In stappen.

Stap 1: Inventariseer al je eetregels

Sta eens stil bij de eetregels die je hebt en schrijf deze op. Loop je kasten eens door en kijk wat je gedachtes zijn bij bepaalde voedingsmiddelen. Maak daar een lijstje van.

Stap 2: Wat vertel jij jezelf?

Welke overtuigingen zitten er achter die eetregels? Wat vertel jij jezelf? En is die overtuiging de waarheid? Ook dit schrijf je dan weer op. Zo maak je het lijstje compleet.

Stap 3: Laat de eetregels 1 voor 1 los

De derde stap is dat je elke maand één eetregel uitkiest die je los laat. Ik vind het belangrijk dat je dit stap voor stap doet. Doe het rustig aan. Hoe rustiger, hoe beter. Want ook je brein mag wennen aan nieuwe gewoontes en dat heeft tijd nodig.

Stap 4: Leer luisteren naar je lijf

Al die eetregels zijn allemaal regels van buitenaf door anderen opgelegd of door je overtuigingen opgelegd. Maar eigenlijk zou je mogen leren luisteren naar de “regels” van je lijf. Jouw lijf heeft natuurlijk geen regels, maar  kan jou wel heel goed vertellen wat het nodig heeft.

Stap 5: Wat is de intentie van jouw keuze

De vijfde en laatste stap is dat je jezelf altijd afvraag wat de intentie is van de keuze die je maakt. Of de keuze nu is dat je besluit om iets wel te eten of juist niet. Zit er een overtuiging achter? Of geeft je lijf aan dat het er behoefte aan heeft?

Wil je nou meer weten over waar eetregels vandaan komen, welke eetregels juist wèl nuttig kunnen zijn in je leven en je wilt de stappen ook wat uitgebreider uitgelegd krijgen? Luister dan naar mijn Podcast “Eetregels loslaten in vijf stappen”.

Deel deze blog:

Ben jij, net al ik, ook zo fan van zelfhulp-boeken? Ik heb er heel veel gelezen en heb mijn persoonlijke life-savers voor je in een lijstje gezet. Thema's: eetbuien, zelfliefde en body positivity (lichaamsaccepatie). Hier vind je mijn boekentips!

Worstel jij met eetbuien en kom je er niet helemaal alleen uit? Meld je dan gratis aan voor de besloten Facebookgroep ‘Stop eetbuien en emotie-eten’.

Het is een besloten Facebookgroep, wat betekent dat jouw FB-vrienden NIETS zullen merken van jouw deelname in deze groep! In deze groep krijg je regelmatig tips, trucs en inspiratie om jouw eetbuien aan te pakken.

Tip: vergeet niet om de 3 lidmaatschaps-vragen bij aanmelding in te vullen, zodat je wordt toegelaten.

facebookgroep stop eetbuien en emotie eten
Elke maand de nieuwste blogs in je mailbox?
Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je 1x per maand een email met de nieuwste blogs over eetbuien, zelfliefde en lichaamsacceptatie.