06-24677265 frouke@spicypepper.nl

Kun je dik en gezond zijn? Jazeker. Je kunt ook dun en ongezond zijn. Of dik en ongezond. Maar ook dun en gezond. Er heerst echter een algemene tendens dat wanneer je dik ben je dus ongezond bent. En dat je gezonder bent wanneer je dunner ben. Dat is echter de grootste onzin ooit. Want je gezondheid is niet alleen maar je lichaamsgewicht of je buikomtrek. Gezondheid bestaat uit lichamelijke gezondheid en uit mentale gezondheid.

Lichamelijke gezondheid

Lichamelijke gezondheid is veel meer dan alleen de hoeveelheid vet die je in je lijf hebt. Het gaat ook om je bloed en of deze wel goed door je aderen stroomt. Ook je organen zijn belangrijk, want zijn deze wel in orde? Functioneren je nieren goed, klopt je hart voldoende en nemen je longen genoeg zuurstof op? Wanneer je een roker bent heeft dat effect op je longen en dus ook op je gezondheid. Gaat het verder ook goed met je darmen of zijn ze prikkelbaar en kunnen ze moeilijk eten verwerken? Al deze zaken zeggen iets over je lichamelijke gezondheid.

Dan heb je ook nog je bewegingsgestel, oftewel je spieren, pezen en botten. Raken je spieren overbelast dan krijg je spierpijn. En is je pees ontstoken dan kun je minder goed bewegen. Dit alles heeft ook zo zijn effect op je lichamelijke gezondheid. Want je spieren, pezen en botten hebben invloed op hoe je beweegt. Dan heb je ook nog je hormonen die invloed hebben op je gezondheid. En dan bedoel ik niet alleen de menstruale hormonen.

Daarnaast heb je ook nog je bloedsuikerspiegel en je cholesterol. En ook de mate van vocht in je lijf is belangrijk. Want je lichaam bestaat voor gemiddeld 65-70% uit vocht. Dit zit in al je organen, je cellen, in je bloed, je adem, je ogen en er zit ook vocht in je hersenen. Heb je dus vocht tekort dan is dat heel ongezond voor je. Ook je nachtrust is belangrijk. Want tijdens je slaap herstelt je lichaam van een aantal processen. Als dat niet kan plaatsvinden is dat heel slecht voor je gezondheid.

Ik heb nog niet eens alles opgenoemd wat invloed heeft op je lichamelijke gezondheid en toch denk ik dat je mijn punt snapt. Want je gewicht is misschien slechts 10% van je gezondheid.

Gewicht: correlatie of oorzaak?

Er wordt ook vaak gezegd dat mensen bepaalde klachten hebben omdat ze zo dik zijn. Het is echter de vraag of er een correlatie is of dat het de oorzaak is. Als je dieper gaat kijken naar klachten dan kan er wel een correlatie zijn, maar dan hoeft een teveel gewicht niet de oorzaak te zijn. Helaas zie ik dat wel veel gebeuren. Bijvoorbeeld bij mensen die zwanger willen worden, prikkelbare darmen hebben, slaap apneu en allerlei andere klachten.

Er wordt dan heel snel gewezen naar het overgewicht waarbij wordt gezegd dat je na het afvallen geen klachten meer hebt. Maar afvallen is in heel veel gevallen niet de oplossing voor klachten. Ik ben dan wel geen arts of specialist, maar ik weet wel heel veel van afvallen en diëten. En alhoewel het op korte termijn veranderingen kan brengen aan je lichaam pakt dit op lange termijn niet altijd gunstig uit.

Hoe jij je voelt is het belangrijkst

Het gaat vooral om hoe jij je voelt. Zolang je gefocust bent op getallen, afmetingen en hoeveel je wel of niet mag eten, blijf je gefocust op een bepaalde norm. Een dieet norm, een eet norm, een slankheidsnorm. En dat is iets van buitenaf wat alleen maar zorgt voor problemen en een verstoorde relatie met eten aanwakkert. Je kunt je beter focussen op wat jij waardevol vindt, hoe jij je wil voelen. Wil jij je goed voelen? Wil je je fit voelen en flexibel? Wil je jezelf sterk voelen en vitaal? Daarmee ga je namelijk op een hele andere manier met je lichaam om.

Even terugkomend op het feit dat je gewicht vaak 10% is van je hele gezondheid, maar bij een klacht door artsen wel als de volle 100% van de oorzaak wordt aangenomen. Stel nou dat je last hebt van je knie en dat gezegd wordt dat je moet afvallen zodat de pijn weg gaat. Terwijl de pijn in je knie wordt veroorzaakt door een gevoelige spier of een ontstoken pees. Afvallen zorgt er dan dus niet voor dat de pijn weg gaat. Het kan echter wel helpen om je spier beter te trainen of om bepaalde oefeningen met je pees te doen. Denk dus niet dat afvallen overal de oplossing voor is, want dat is onzin.

Mentale gezondheid

Naast lichamelijke gezondheid hebben we dus ook de mentale gezondheid. Dat gaat om wat er in je koppie gebeurd. De gedachtes die je hebt, hoe je emoties ervaart of juist wegstopt. Mentale gezondheid gaat erom hoeveel draagkracht je hebt en hoe groot je draaglast is. Het gaat ook over hoe je kijkt naar jezelf. Vind je jezelf waardevol en mag je er zijn? Of haat je jouw lichaam?

Ook gaat het om sociale interactie. Heb je mensen om je heen? Sociale contacten? Kun je met andere mensen praten en doe je leuke dingen waar je van geniet? Mentale gezondheid gaat ook over het leveren van een bijdrage aan iets wat je heel belangrijk vindt. Een bijdrage aan de samenleving of aan vrienden. Iets wat jou het gevoel geeft dat je ertoe doet. Dat zijn ook allemaal dingen die in de piramide van Maslov staan, misschien heb je daar wel eens van gehoord. En anders verwijs ik je heel graag door naar de blog “hoe word ik weer blij met mijn lijf”. Daar heb ik een heel stuk geschreven over hoe belangrijk de mentale gezondheid is en wat er allemaal bij hoort.

Dik en gezond zijn: dat kan zeker!

Als het dus gaat over of je dik kunt zijn en toch gezond dan kan dat zeker. Want je kunt dik zijn en sterke spieren hebben. Je kunt dik zijn en je fit voelen met een goede conditie. Je kunt dik zijn en een balans hebben in je hormonen, voldoende vocht hebben en een goede nachtrust hebben. Je kunt ook dik zijn en tevreden zijn met jezelf, blij zijn met je lijf en genieten van het sociale leven. Als je dit alles hebt dan ben dus dik en gezond. Dat kan.

Inspirerende voorbeelden en boeken

Ik wil daarom ook nog een aantal inspirerende voorbeelden met je delen. Op Instagram volg ik met heel veel plezier Ragen Chastain, die in 2017 met haar 130 kilo een marathon uitliep. Hoe tof is dat. Zij is dan ook echt een vet activiste en besteed veel aandacht aan gewichtsstigma. Haar record werd overigens in 2019 verbroken door Jennifer Smith die met 160 kilo een marathon uitliep. Neem dat maar even in je op.

Bij dit soort inspirerende voorbeelden zie je dat veel dikke vrouwen aan krachttraining doen. Dit doen zij omdat ze hele sterke spieren nodig hebben om het gewicht met zich mee te dragen. Dikke mensen hebben over het algemeen sterkere spieren dan dunne mensen. Doe daar dus je voordeel mee. Als het gaat over krachttraining vind ik Meg Boggs ook een hele inspirerende vrouw om te volgen op Instagram. Ook volg ik heel graag Fat Yoga van Tiffany Crow. Zij heeft allerlei programma’s met yoga oefeningen voor dikke mensen. Zodat ook jij yoga kunt doen zonder dat je buik in de weg zit of je met je voet je billen niet aan kunt raken. Er zijn dus heel veel voorbeelden van dikke vrouwen die supergezond zijn.

Wil je nou echt meer weten over hoe gezondheid zich nu verhoud tot het dik zijn dan beveel ik je het boek “Health at every size” van Lindo Bacon aan. Ook is er een boek geschreven door Dr Joshua Wolrich wat ik je kan aanbevelen. Hij schreef het boek “Food isn’t medicine” wat gaat over gezondheid in relatie tot eten. Hij vertelt je dan ook dat het onzin is dat je geneest of gezonder wordt van gezond eten. In het boek ontrafelt hij allerlei mythes die er bestaan over eten en hoe het bepaalde kwaaltjes kan voorkomen. Heel interessant.

Dus kun je dik en gezond zijn? Hell yeah!

Deze blog is geschreven n.a.v. de podcast “Kun je dik en gezond zijn?”. Wil je deze podcast eens beluisteren? Dat kan!

 

Deel deze blog:

Ben jij, net al ik, ook zo fan van zelfhulp-boeken? Ik heb er heel veel gelezen en heb mijn persoonlijke life-savers voor je in een lijstje gezet. Thema's: eetbuien, zelfliefde en body positivity (lichaamsaccepatie). Hier vind je mijn boekentips!

Worstel jij met eetbuien en kom je er niet helemaal alleen uit? Meld je dan gratis aan voor de besloten Facebookgroep ‘Stop eetbuien en emotie-eten’.

Het is een besloten Facebookgroep, wat betekent dat jouw FB-vrienden NIETS zullen merken van jouw deelname in deze groep! In deze groep krijg je regelmatig tips, trucs en inspiratie om jouw eetbuien aan te pakken.

Tip: vergeet niet om de 3 lidmaatschaps-vragen bij aanmelding in te vullen, zodat je wordt toegelaten.

facebookgroep stop eetbuien en emotie eten
Elke maand de nieuwste blogs in je mailbox?
Vul je naam en emailadres in, dan ontvang je 1x per maand een email met de nieuwste blogs over eetbuien, zelfliefde en lichaamsacceptatie.