06-24677265 frouke@spicypepper.nl
In 3 stappen naar body positivity

In 3 stappen naar body positivity

Waar komt body positivity eigenlijk vandaan?

De ‘body positive movement’ gaat zo’n 170 jaar terug in de tijd (1850-1890) toen er een beweging ontstond waarbij vrouwen zich verzette tegen het dragen van korsetten voor dunne tailles. Je kunt je voorstellen dat zo’n korset heel inprettig was om in rond te lopen. Het gaf ook veel gezondheidsproblemen voor deze vrouwen. Ook vochten vrouwen in deze periode voor hun recht om broeken te mogen dragen.

Is body positivity een trend?

Hoewel body positivity voor jou misschien op dit moment aanvoelt als een trend, bevinden we ons alweer in de ‘derde golfbeweging’. In 1967 organiseerde een radiopresentator een “fat-in” in Central Park in New York om te protesteren tegen de discriminatie van vet. Dit initiatief startte een golfbeweging  tegen schaamte en de overtuiging dat dik zijn altijd ongezond is. Zo ontstond de National Association to Advance Fat Acceptance (NAAFA), die zich vooral bezig hield met de dialoog rondom overgewicht en gezondheid. Hieruit ontstond het initiatief en concept Health At Every Size (HAES). HAES staat voor gezondheidsindicatie op basis van diverse medische tests (hartslag, bloeddruk etc) in plaats van BMI (lengte, gewicht en leeftijd).

In de jaren ’90 ontstond weer een nieuwe beweging waarbij vooral ontmoetings- en bewegingsprogramma’s werden georganiseerd voor mensen met overgewicht. En sinds 2012, door de opkomst van social media, is body positivity voor steeds meer mensen een bekend fenomeen aan het worden. Zo ben jij uiteindelijk ook uitgekomen bij deze blog.

Wat is body positivity?

Als je verschillende mensen vraagt om een definitie van body positivity, zul je verschillende antwoorden krijgen. Iedereen is natuurlijk vrij om zijn/haar eigen invulling hier aan te geven.

Voor veel mensen betekent body positivity vooral ‘je lichaam waarderen ondanks gebreken’.

Het woord ‘waarderen’ is een belangrijke sleutel bij body positivity. De body positive movement of de body positive community (zoals je dat tegenwoordig noemt) streeft vooral naar het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en een neutraler imago van overgewicht in de samenleving. Zo zijn er veel mensen op social media actief als body positive activist. Zij stellen continue zaken aan het licht zoals  ‘fatshaming’ en lichaamsdiscriminatie in onze samenleving. Je vindt op social media ook veel mensen en accounts die jou juist willen inspireren door hun eigen lichaams-acceptatie-foto’s te delen. Net zoals fotomodellen hun modellenfoto’s delen.

Body neutrality

Waar body positivity echt gaat over het ‘waarderen van je lichaam ondanks je gebreken’ gaat body neutrality meer over het accepteren van je lichaam als een lichaam. Als een neutraal voorwerp. Je lichaam is niet het allerbelangrijkste in je leven. Je hebt namelijk ook nog jouw karaktereigenschappen en jouw talenten. En ook je liefde, relaties en je geluk. Aanhangers van body neutrality besteden als het ware niet zoveel aandacht aan hun lichaam, omdat er simpelweg meer is om ook je aandacht aan te schenken.

Body functionality

Weer een andere benadering van je lichaam is om je lichaam te zijn als een functioneel voorwerp. Met je botten die je overeind houden, met je spieren die je helpen te bewegen, met je benen waarmee je kunt lopen en fietsen en je armen waarmee je iemand kunt knuffelen. Je snapt ‘m wel. Body functionality is weer een andere kijk op het lichaam, waarbij vaak voeding en beweging als zelfzorg wordt ingezet. Je lichaam voeden met voedzaam eten zodat het goed kan functioneren. En op een ‘gezonde’ manier bewegen om bijvoorbeeld je spieren sterk en soepel te houden.

Lichaamsacceptatie

De weg naar lichaamsacceptatie is een persoonlijk proces. Het is voor iedereen anders. Ik heb er zelf járen over gedaan. Het gaat met hele kleine stapjes. Omdat er op social media veel aandacht is voor body positivity, kan het soms voelen dat lichaamsacceptatie enkel gaat om van je lichaam te leren houden zoals het is. Dat je je blubberbenen mooi gaat vinden en dat je van je dikke buik leert houden. Het blijft voor velen een onbereikbare droom omdat het net een paar stappen te ver weg is.

De eerste stap naar body positivity:

Probeer eens als eerste stap om je lichaam als neutraal te gaan zien. Gewoon je lichaam, met 2 armen en 2 benen, billen, een buik en een hoofd op je nek. En probeer eens aandacht te geven aan al die andere dingen die ook belangrijk zijn in je leven. Focus je hier eens een half jaar lang op.

De tweede stap naar body positivity:

En wanneer je je lichaam iets neutraler bent gaan zien, focus je dan eens een half jaar lang op de functie van je lijf. Wees dankbaar voor alles dat je doet met behulp van je lijf. Dat je jezelf kunt verplaatsen naar je (vrijwilligers)werk, naar je vrienden, naar de supermarkt. Dat je iemand een knuffel kan geven met je armen. Dat je kunt genieten van een prachtige natuur door je ogen. Dat je een gesprek kunt voeren omdat al je vitale functies en je hersenen goed werken en je hele zinnen kunt formuleren. Zorg deze periode goed voor je lijf door goed te eten en voldoende te bewegen, vanuit de intentie dat het goed is voor je vitale functies, organen, stofwisseling, botten, spieren etc.

De derde stap naar body positivity:

En wanneer je een jaar verder bent, en actief bezig bent geweest met de neutraliteit en functionaliteit van je lichaam, durf ik je te garanderen dan body positivity je een stuk gemakkelijker af zal gaan. Je hebt je mindset waarschijnlijk aan heel stuk veranderd door de eerste 2 stappen. En dat is een belangrijke basis om meer zelfvertrouwen en zelfliefde te kunnen voelen. Zelfvertrouwen en zelfliefde zijn een mooie basis om je body positivity te vergroten.

Vraag jezelf ook af of body neutrality of body functionality ook goed genoeg voor je zijn. Je kunt er namelijk bewust voor kiezen om je lijf niet meer zo belangrijk te vinden en meer te focussen op je talenten bijvoorbeeld.

Persoonlijk kies ik nu zelf voor body positivity want er zijn ook veel uiterlijkheden waar ik blij mee ben en waar ik zichtbaar van wil genieten. Zoals bijvoorbeeld mijn mooie krullen. Daar besteed ik graag geld, tijd en aandacht aan en dat vertelt me dat body positivity beter bij mij past. Maar ik heb ook zo’n 6 jaar geleden een periode van body functionality doorlopen. Dat was in een tijd dat ik veel kilo’s kwijtraakte door een maagverkleinende operatie. Ik merkte dat mijn lijf veranderde en goed wilde zorgen voor mijn lijf. Met name voor mijn spieren en voor mijn huid(overschot).

Door het instagramaccount @dikke_voldoende werd ik geïnterviewd over het ondergaan van een maagverkleining en wat dat voor mij persoonlijk heeft betekent op het gebied van body positivity.

Instagram

Voor mij is het heel helpend om inspirerende body positive, -neutral en -functional accounts op Instagram te volgen. En wat net zo belangrijk is, is dat je alle dieet-accounts en fitgirl-accounts verwijdert van je Instagram. Creëer voor jezelf een fijne, positieve en inspirerende tijdlijn op je Facebook en Instagram.

Op mijn eigen Instagramaccount vind je bij mijn hoogtepunten het rondje ‘inspiratie’ en hier vind je stories van diverse body positive accounts die je kunt volgen.

Wist je dat je ook ‘hashtags’ kunt volgen op Instagram? Dan volg je alle berichten die een bepaalde # hebben. Bijvoorbeeld #bodypositivy #lichaamsbeeld #zelfliefde

Op mijn website vind je bij boekentips een paar boeken die heel waardevol en ondersteunend voor jou kunnen zijn, over lichaamsacceptatie en body positivity.

Voor concrete tips kun ik je mijn blog “Hoe word ik weer blij in mijn lijf?” aanraden om te lezen. En mocht je echt actief met lichaamsacceptatie, zelfliefde en body positivity aan de slag willen? Dan kun je altijd overwegen om samen met mij als coach aan de slag te gaan. Samen kom je namelijk verder dan alleen. Je mag me altijd een bericht of een email sturen als je hier meer over zou willen weten.

’Een eetbuistoornis is een psychische kwetsbaarheid

’Een eetbuistoornis is een psychische kwetsbaarheid

Dit artikel is geschreven door Laura van Horik voor vrouw.nl

Zo’n 180.000 Nederlanders hebben een eetbuistoornis. Pas sinds 2013 is dit een officieel erkende psychische stoornis. Eetbuiencoach/gewichtsconsulent én ervaringsdeskundige Frouke van Overveld (39) van Spicy Pepper Coaching praat ons bij.

Frouke: „Als je een eetbuistoornis hebt, houdt dat in dat je voor een periode van minimaal drie maanden achter elkaar en minimaal drie keer per week in korte tijd heel veel eet. Dit doe je zonder het te compenseren. Bij boulimia zie je dat mensen gaan overgeven of extreem gaan sporten. Dat is bij een eetbuistoornis niet het geval. Een ander belangrijk verschil is dat je bij deze stoornis echt het gevoel hebt dat je er geen controle meer over hebt.”

Ervaringsdeskundige

Frouke is ervaringsdeskundige: zij vond van haar 13de tot haar 26ste troost in eten en ontdekte pas later dat dit voortkwam uit een eetbuistoornis. Het duurde uiteindelijk vier jaar voor zij het onder controle had. „’Snoepen, snacken, snaaien’, noem ik het altijd. Doordat mensen met deze stoornis alles heel snel eten, voelen ze niet wanneer ze vol zitten. Ze distantiëren zich als het ware van hun lijf, en eten door hun verzadigingsgevoel heen.”

Vaak heeft de persoon die een eetbuistoornis heeft, hier geen weet van. Opmerkelijk, want tegelijkertijd is het de meest aanwezige eetstoornis in Nederland. „Het is de grootste, maar ook meest onbekende eetstoornis. Veel mensen die eetbuien hebben, denken dat ze de enige zijn en schamen zich ervoor. Ze denken dat anders eten of diëten de enige oplossing is.”

Dieet

„Het ene na het andere dieet wordt geprobeerd, in de hoop dat dat eetbuien buiten de deur houdt. In werkelijkheid houdt afvallen je juist in de greep van eetbuien. Een eetstoornis gaat namelijk niet over wát je eet, maar waarom je eet.”

Je zou het daarom ook wel mentale kortsluiting kunnen noemen, zegt Frouke. ,,Een eetbuistoornis is echt een psychische stoornis. Maar liefst 60% van de mensen met deze stoornis heeft ook last van een depressie. Dat is niet gek; als je zó met eten worstelt, kun je behoorlijk depressief raken. En soms is het andersom: dan kan een depressie juist de aanleiding zijn voor eetbuien.”

Onstabiele thuissituatie

Of je één oorzaak kunt aanwijzen voor een eetbuistoornis? „Nee. Het is een psychische kwetsbaarheid, dus het kan zo zijn dat het in je familie zit. Ook kan het voortkomen uit traumatische ervaringen. In mijn geval werd eten een ’goede vriend’ door een onstabiele thuissituatie en psychologische trauma’s. Want van mijn 13e tot mijn 18e jaar woonde ik in vier verschillende internaten vanwege dus die onstabiele thuissituatie. Mijn ouders scheidden op mijn 6de en mijn moeder heeft mij en mijn broertje vanaf mijn 12de verwaarloosd: ik heb als 12-jarige een half jaar in mijn eentje voor mijn broertje moeten zorgen. Ik zat toen net in de brugklas. Daarom werden we door Bureau Jeugdzorg uit huis geplaatst.”

„Anderen ontwikkelen het nadat ze in een burn-out hebben gezeten, en weer anderen doordat ze vroeger ergens een tekort aan hebben ervaren. Om wat voor reden dan ook hebben zij het gevoel dat ze als kind ergens iets te weinig van hebben gehad. Dat manifesteert zich dan in bijvoorbeeld alles kopen wat ze willen als ze eenmaal uit huis gaan. De basis van zo’n stoornis is hoe dan ook hoe je omgaat met emoties. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat het een manier is om níet met emoties om te gaan, en dat compenseer je door te gaan eten. En het lastige met eten is: je kunt dat natuurlijk niet volledig uitbannen.”

Psychische hulp

Inmiddels bestaan er diverse behandelingen. „Iedereen is anders en doordat de stoornis verschillende oorzaken kan hebben, kun je het niet op één en dezelfde manier behandelen. Mensen met een eetbuistoornis willen het vaak alleen oplossen, maar dat gaat simpelweg niet.”

„Omdat ze specialisten om zich heen moeten hebben die kritisch kijken naar hun (eet)gedrag. Als je jezelf herkent in zo’n stoornis, kun je het beste eerst naar de huisarts gaan en uitleggen dat je geen diëtist wilt maar psychische hulp. Er zijn tegenwoordig genoeg klinieken, (groeps)therapieën en psychologen die hierbij kunnen helpen.”

De relatie met eten moet als het ware worden hersteld, zegt Frouke. „Eten is voor deze mensen zowel vriend als vijand. Eten moet weer functioneel eten worden en jij moet weer kunnen luisteren naar je lijf en van jezelf gaan houden. Dat is lastig, maar zolang je jezelf niet waardevol genoeg vindt, blijf je steeds terugvallen. Doordat je voorbijgaat aan emoties, moet je weer opnieuw in contact komen met je lichaam en gevoel.”

Tips

Hiervoor heeft Frouke een paar tips. „Een goede eerste stap zou zijn: mindful eten. Leer te voelen wanneer je verzadigd bent, zodat je leert op tijd te stoppen. Belangrijk daarbij is het gebruiken van je zintuigen. Wanneer je middenin een eetbui zit, sta dan even stil bij wat er op je bord ligt, hoe dat ruikt en wat je met je handen voelt.”

Dan worden er processen in gang gezet die heel belangrijk zijn bij het gevoel van verzadiging. Als je een hap neemt, proef dan écht even voordat je doorslikt. Kauw een paar keer extra en eet rustiger. Wat mij ook helpt, is af en toe even mijn bestek neerleggen. Dat je er heel even aan herinnerd wordt dat er geen haast is bij eten.”