06-24677265 frouke@spicypepper.nl
Eetregels en diëten veroorzaken eetbuien

Eetregels en diëten veroorzaken eetbuien

Ken je dat; je bent aan het diëten en uiteindelijk houd je het niet meer vol. Je verliest jezelf in een schaaltje chips, uiteindelijk eet je de hele zak leeg en daarna voel je je schuldig. Je schaamt je ervoor dat je geen doorzettingsvermogen en daadkracht hebt. En uit frustratie eet je die reep chocolade ook maar op. Want het is nu toch al verpest. Je besluit de volgende dag weer verder te gaan met je dieet, maar je weet eigenlijk al wat er in het weekend gaat gebeuren als je met je vriendinnen gaat shoppen. Je vraagt je af of je ooit kunt stoppen met die snaaibuien die jouw dieet steeds verpesten. Mijn advies: stop onmiddellijk met die ‘eetregels’!

Ik heb als ervaringsdeskundige 13 jaar lang meer dan 30 verschillende diëten gevolgd. Waarom? Omdat ik mezelf niet goed genoeg vond. Dat resulteerde in jarenlange eetbuien. Het keerpunt was voor mij op het moment dat ik leerde te luisteren naar wat voor soort honger ik had: hoofdhonger (emoties) of buikhonger (voeding, dorst, bloedsuikerspiegel, hormonen). Ik leerde mijn emoties niet meer weg te eten en ik leerde de hongersignalen van mijn lijf voelen. Dit is natuurlijk een langdurig proces, maar het loslaten van eetregels was de allereerste en de allerbelangrijkste stap hierin.

Wat zijn eetregels

Eetregels zijn regels die jij voor jezelf hebt als het gaat om eten. Vaak komen ze voort uit bestaande diëten, maar je kunt ze ook zelf bedacht hebben. Als je een echte diëter, lijner of jojo’er bent, dan hanteer je misschien zelfs wel onbewust heel veel eetregels.

Ben jij benieuwd wat voor een type eter jij bent? Ik heb speciaal voor jou een test ontwikkelt in de vorm van een PDF E-book waarin je aan de hand van 40 stellingen zelf kunt ontdekken wat voor type(s) jij bent. Er zijn namelijk verschillen tussen emotie-eters, lijngerichte eters, gewoonte eters en verleidings-eters.

Controle over eten

Eetregels geven je het gevoel dat je de controle hebt over jouw voeding. Je hebt met jezelf afgesproken wat je wel/niet mag en wanneer je dat wel/niet mag. Dat geeft je duidelijkheid. Je hebt een doel of een plan en daarop zijn jouw eetregels gebaseerd. Misschien wil je afvallen, wil je je minder opgeblazen voelen of wil je meer energie. Dan heb je voor jezelf bedacht wat jij daar qua voeding voor nodig hebt (of juist niet). De kans is groot dat Google je hierbij heeft geholpen of dat je kennis uit een bestaand dieet hebt gehaald. Er zijn heel veel verschillende visies over voeding. Vergeet niet dat dieet-goeroe’s hiermee hun geld verdienen. Daarmee wil ik zeggen dat je niet zomaar alles moet geloven wat mensen (ja, ook verschillende voedingsexperts) zeggen. Gebruik altijd je eigen gezonde verstand.

Voorbeelden van eetregels zijn:

– Niet eten voordat je gaat sporten

– Koolhydraatarm dieet

– Brood is slecht

– Suiker is verboden

– Niks meer eten na 20.00 uur

– Je mag maar 1 koekje per dag

– Avondeten moet een halve portie zijn

– Maximaal 2 crackers als lunch

– Geen ‘witte’ sauzen en geen jus

– Alleen 90% pure chocolade

– Geen boter op je brood

– Alleen op zaterdagavond chips

Misschien kun jij zelf nog wel minstens 10 eetregels opschrijven die jij hanteert. Ik ben heel benieuwd naar deze regels! Laat ze gerust achter bij de reacties onderaan deze pagina.

Eetregels veroorzaken eetbuien

Dat eetregels je helpen om controle te hebben over je voeding is niet voor iedereen waar. Voor mensen die last hebben van eetbuien, voor emotie-eters en voor lijngerichte eters (de jojo-ers die àltijd aan het lijnen zijn) zijn eetregels juist heel schadelijk. Door te leven met eetregels vertel jij jezelf dat je bepaalde voeding wel mag en dat je bepaalde voeding niet mag.

Als eten goed of fout is

Wanneer er ‘goed’ en ‘fout’ in het spel is, ben je jezelf aan het veroordelen. Want als je iets fout hebt gedaan dan straf je jezelf af. Dat kan al door jezelf een mislukkeling te voelen of door jezelf te schamen. Maar dat kan ook door jezelf consequenties op te leggen. Door bijvoorbeeld alleen nog maar een kleine salade te eten tijdens het avondeten. Door het gevoel te hebben dat je iets niet goed hebt gedaan en jezelf te straffen kom je in een vicieuze cirkel terecht. Het vervelende gevoel zal ervoor zorgen dat je jouw eetregels (oftewel ‘niet snoepen, snacken of snaaien’) niet meer volhoudt en op een bepaald moment alle regels aan de kant gooit. Met als gevolg: een eetbui. Want ‘het heeft toch geen zin meer’, ‘de dag is nu toch al verpest’, ‘ik begin morgen wel weer opnieuw’.

Als je iets niet mag eten

Juist wanneer je iets niet mag, wil je het heel graag. Denk maar eens aan wat kleine kinderen doen als je ze vertelt dat ze iets niet mogen… Juist, ze doen het toch. En als ik jou vraag om NIET aan een roze olifant te denken, dan denk je er toch aan. Dit heeft met ons brein te maken. Ons brein neemt alle informatie op, maar geeft geen betekenis aan woorden zoals ‘niet’ en ‘geen’. Als jij dus tegen jezelf zegt: ‘ik mag geen chips’, dan registreert jouw brein alleen de woorden ‘ik mag chips’. Als jij dus tegen jezelf zegt dat je geen brood mag, geen koolhydraten, geen chips, geen koek en geen taartje bij de koffie, dan weet je dus wat er in je brein gebeurt. Dat taartje blijft in je hoofd zitten. Net zolang totdat jij er aan toe geeft. Daarom zijn we ook zo slecht in het volhouden van diëten. Niet omdat we geen daadkracht hebben, maar omdat ons brein geen negatieve woorden registreert.

Maar er gebeurt nog veel meer in het brein. Daarover kun je lezen in mijn blog “Je eetbuien worden veroorzaakt in je brein”.

Eetregels loslaten

Je kunt je dus voorstellen dat het voor mensen met eetbuien en voor emotie-eters beter is om deze regels los te laten. Daarmee zeg ik niet dat je jezelf helemaal vol moet gaan vreten, maar het is wel belangrijk om een andere ‘relatie’ met eten te gaan ontwikkelen. Een liefdevolle relatie waarbij eten geen vijand, maar ook geen vriend voor je is. Een liefdevolle relatie waarbij eten gewoon eten is. En waarbij jij goed leert luisteren naar je lijf en je emoties zodat je kunt ontdekken wat je ècht nodig hebt: een dutje, een frisse neus, een dikke knuffel, een voedzaam tussendoortje of gewoon een lekkere kop thee en Netflix. Door te luisteren naar je lijf (in plaats van de regels van Sonja Bakker of de Weight Watchers) geef je je lichaam èn je emoties wat het echt nodig heeft en zul je merken dat de eetbuien wegblijven.

Als eetbuiencoach kan ik je helpen om je relatie met eten en je relatie met jezelf te veranderen. Je kunt hiervoor 1-op-1 coaching aanvragen. Ik vertel je hier graag vrijblijvend meer over zodat jij zelf kunt beslissen of je met mij wilt samenwerken aan meer zelfliefde en een eetbui-vrij leven.

7 mindset-tips tegen eetbuien tijdens de feestdagen

7 mindset-tips tegen eetbuien tijdens de feestdagen

Feestdagen zijn altijd super-gezellig! Maar… soms ook wel een uitdaging. Veel eet-verleidingen en drink-verleidingen liggen op de loer.

Hoewel de feestdagen langzaam aan pas na Halloween in oktober zijn intreden doen, vind je in augustus al pepernoten in de winkels. En helaas niet verstopt in de gang van de koekjes, maar in felle displays en juist bij de kassa’s.

In mijn blog ’12 tips om de snoep-verleidingen te weerstaan tijdens de feestdagen’ lees je een aantal praktische tips die je direct kunt toepassen. Het zijn tips die je op de korte termijn kunnen helpen.

In dit artikel wil ik je een aantal tips geven waarmee je je mindset kunt versterken tijdens de december-feestdagen. Waardoor je wat milder voor jezelf kunt zijn, als het gaat om eten.

1. Positief denken.

Dit is de allerbelangrijkste tip. Dit is de basis voor alle volgende tips in dit artikel.

Of je nu denkt dat je het kan of dat je nu denkt dat je het niet kan; je hebt altijd gelijk! Zolang jij geloof dat je iets kunt, dan kun jij het ook! Het begint namelijk altijd met geloven in jezelf. Laat jij je tegenhouden door twijfels, angsten en onzekerheden? Doe er iets aan! Werk aan je zelfvertrouwen. Schrijf bijvoorbeeld elke dag 3 dingen op waarvan jij vind dat je dat goed hebt gedaan.

2. Kerst duurt maar een paar dagen.

Het is natuurlijk hoe je het bekijkt. Beschouw je december als een hele maand vol met snoepen, snacken en snaaien of kun je alle ‘gewone’ dagen in de maand december ook echt als ‘gewone’ dagen zien waarin je je gewone eetpatroon aanhoudt? Maak de kerst qua eten niet groter of belangrijker dan het eigenlijk is. Het is maar kerst, en dat is er volgend jaar ook weer.

3. Pieker niet over de dingen waar je geen controle over hebt.

Want, waar je geen controle over hebt, kun je toch niet veranderen. Wat je wel kunt kunt doen is voor jezelf bedenken hoe je ergens mee om wilt gaan. Je hebt bijvoorbeeld geen controle over het kerstdiner bij je schoonouders. Dus daarover piekeren heeft geen zin. Maar je kunt wel voor jezelf bedenken dat je rustig eet, overal van mag genieten en dat je goed voelt aan je lijf wanneer je genoeg hebt gehad.

4. Eet wat je echt lekker vindt.

Klinkt een beetje voor de hand liggend want je vindt vast alles lekker. Maar kies datgene wat jij het cijfer 9 of een 10 zou geven. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen of de stokbroodjes kruidenboter voor jou een 10 zijn, of eigenlijk maar een 7. Laat ze dan gewoon lekker liggen en eet dat extra stukje vlees van de gril. Zijn die gewone chips voor jou net zo bijzonder als die heerlijke toastjes met zalm? Gun jezelf alleen het allerbeste en het allerlekkerste. Dat verdien jij!

5. Je mag alles eten.

Jij mag jezelf toestemming geven om voluit te genieten. Dat betekent natuurlijk niet dat je jezelf helemaal vol hoeft te vreten. Wat ik bedoel is dat je je eetregels loslaat. Dus al jouw oordelen over hoeveelheden en portiegrote, maar ook gezonde/ongezonde producten mag je loslaten. Je mag zelfs loslaten dat je op vaste momenten moet eten. Belangrijk is dat je luistert naar je lijf: heb je ergens zin in, heb je honger, heb je genoeg gehad of even helemaal geen trek? Dat is allemaal prima. Eetregels zorgen juist voor eetbuien en frustraties. Als je definitief jouw eigen eetregels los hebt gelaten zul je merken dat de eetbuien wegblijven. Omdat je hebt leren luisteren naar de behoefte van je eigen lijf.

6. Geef aandacht en geniet.

Door je aandacht bij het eten te houden, voel je gemakkelijker of je iets ook lekker vind en of je genoeg hebt gehad. Het is natuurlijk heel gezellig om honderduit te kletsen met iedereen aan tafel, maar neem soms ook een momentje stilte voor jezelf. Een handig trucje hiervoor is het inzetten van je zintuigen.

– Wat zie je? Welke kleuren liggen er op je bord?

– Wat ruik je? Herinnert een bepaalde geur je ergens aan?

– Wat hoor je? Luister eens naar het gepruttel van de fondue of het gelach van je partner.

– Wat proef je? Kauw eens wat langer op een hapje en wacht even voordat je meteen doorslikt.

– Wat voel je? Voel je je soep door je slokdarm je maag in glijden? En die hap ijs?

Deze trucjes komen uit het ‘mindful eten’. In mijn blog ’10 stappen om met aandacht te eten’ vind je nog meer leuke ‘mindful’ dingen die je kunt om je aandacht meer bij het eten te houden.

7. Het hoeft niet persé nu!

Vaak overeten mensen omdat ze juist het gevoel hebben dat je alleen met kerst al die lekkernijen kunt eten. Maar je kunt het hele jaar door lekker of chique eten. Doe dat eens! Je kunt ook met Pasen nog genieten van heerlijke stol en dat crème brûlée-toetje kun je in de koelkast zetten en is morgen ook nog lekker om te eten. Over-eet jezelf dus niet. Je komt heus niks te kort en je hoeft echt niks te missen.

Ik ben benieuwd welke van de bovenstaande tips je het meeste aanspreekt! Wil je het me laten weten? Ik vind het leuk als je een reactie onder deze blog achter laat!